De Vieilles Tiges van de Belgische luchtvaart vzw

De vliegdekschepen van het Amerikaanse landleger in 1944 - foto-synopsis

Door Alphonse Dumoulin

Het was kapitein Benton A. Devol Jr, een observatiepiloot van de artillerie van de 3de Infanteriedivisie US, die in 1943 het idee zou gehad hebben om de LST's (Landing Ship Tank) te gebruiken als mini-vliegdekschepen om L-4B's te lanceren in rechtstreekse steun van de kwetsbare landingstroepen.

Voor de eerste startproef vanaf de geÓmproviseerde baan van de LST 386, ter hoogte van Bizerte op 4 juli 1943, werd het staartwiel van de Piper op een klein verheven structuur geplaatst, zodat het vliegtuig stilstaand al in vliegstand was. Zodoende had de piloot goed zicht op de baan vůůr het toestel.

De L-4B van kapitein Devol is klaar om op te stijgen van de LST 386, die aan zijn maximumsnelheid van 10 knopen tegen de wind vaart.

Eerste geslaagde proef : de Piper verliet zojuist het dek (60 m x 3 m !!) en begint een bocht boven zee bij Bizerte.

Januari 1944. Een L-4B met de rug naar de bovensructuur van de LST 16, klaar om bij Anzio op te stijgen.

Augustus 1944. Ter hoogte van de kusten van Provence : de LST 906 uitgerust met een iets vergroot startdek (66 m lang op 5 m breed). De vleugels van de Piper passeren tijdens het opstijgen over de wachtende vliegtuigen, waarvan de richtingsroeren werden verwijderd.... om de nuttige breedte van de baan te vergroten.

Het commando van de eerste tien Pipers L-4B, die ingezet werden op de kusten van Provence, werd toevertrouwd aan kapitein Alfred W. Schultz. Hij was de eerste om in de ochtend van 15 augustus 1944 op te stijgen van op de LST 906.

Op deze kaart van SiciliŽ en het zuiden van ItaliŽ zijn de plaatsen aangeduid waar LST's ingezet werden ter ondersteuning van de landingen van Licate (10.07.1943), Salerno (09.09.1943) en Anzio (22.01.1944).